NRD Начало
Понеделник, 9 Юни 2025
Начало Авансцена Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
350
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Кукленият театър в Търговище кани малките зрители на среща с пролетта със спектакъла „Кой с

Бургас планира да се възползва от хърватския опит, за да подсили кандидатурата си за Европейска с

Петте филма, номинирани за "Наградата LUX на публиката", са в програмата на 29-ия "София филм фес

След премиерните представления във Варна и София, „Рачков и жените“

Миниалбум с четири нови песни на Мариан Фейтфул ще бъде издаден това лято, съобщи Ройтерс, позова

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

Музиката е една. Хармонията и музикалната фраза се стремят към една обща цел и към нея може да се

Къща музей „Панчо Владигеров“ в София ще отбележи 20 години от откриването на своята

Изпълнителят на хита The Twist Чъби Чекър, поп звездата Синди Лопър и британският певец Джо Кокър

Значими изложби са включени в програмата на тазгодишните Чудомирови празници в Казанлък, съобщиха

Пролетното издание на SoFest продължава от 8 до 11 май с четири поп и джаз конце

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Наградите БЕТ отбелязват 25-годишнината си с плеяда от звезди
Наградите БЕТ (Блек Ентъртейнмънт Телевижън) са привлекли плеяда от звезди, сред които Кендрик Ламар, Марая Кери и Джейми Фокс, за да отбележат днес своята 25-годишнина, предаде Ас ...
Скрити в продължение на столетия древноегипетски изображения в Карнак могат да бъдат видени след реставрация
Параклисите в южната част на храма Ахмену в древноегипетския комплекс в Карнак са отворени за посетители след реставрация, обяви Министерството на туризма и на паметниците на култу ...
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Международна изложба, посветена на съвременните фотография и видео арт с въпрос ще бъде представена в София. Експозицията „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение ...
Бургаската опера започва поредица от камерни концерти с вечер на немската и австрийската музика
Вечер на немската и австрийската музика организира Държавна опера - Бургас на 8 юни. Тя ще постави началото на поредицата от камерни концерти в откритото пространство на Експозици ...
Вдъхновението Попопера - Красимир Аврамов събира световни артисти
Красимир Аврамов представя „Вдъхновението Попопера“ в зала 1 на НДК, съобщи изпълнителят. Събитието е на 3 октомври. Концерт спектакъл гостува на Античния театър в Пл ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Предстои откриване на изложба на художника Румен Атанасов в галерия "Георги Машев"
Откриване на изложба на художника Румен Атанасов предстои в Пазарджик на 12 юни, съобщиха от галерия "Георги Машев", които са домакин на събитието. Румен Атанасов ще покаже колекц ...
Украинската певица Юлия Белей издаде нов сингъл – Run Dan Dan
Украинската певица Юлия Белей, бивш член на украинската момичешка група Mirami, позната със своя хит Sexualna, издаде нов сингъл, озаглавен Run Dan Dan. Това енергично парче майст ...
Театър 199 „Валентин Стойчев“ ще отбележи своята 60-годишнина
Театър 199 „Валентин Стойчев“ ще отбележи своята 60-годишнина на 12 юни. В рамките на настоящия 60-и юбилеен сезон се реализираха постановките „Тортила Флет&ldqu ...
Добромир Манев-Ману ще представи нови „Спомени“
Добромир Манев-Ману ще представи нови картини в изложба, озаглавена „Спомени“. Тя ще бъде открита в столичното пространство Art Club Diplomat на 12 юни и може да бъде ...
Програмата „Интермецо“ предложи две събития в тазгодишното издание на Международния фестивал „Варненско лято“
Програмата „Интермецо“ на Международния театрален фестивал „Варненско лято“ предложи две събития в тазгодишното издание. Тя е съвместна с музикалния фестив ...
Тикер в 18:00 ч.
Откриване на изложба на художника Румен Атанасов предстои в Пазарджик на 12 юни, ...
Начало Авансцена
350
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Наградите БЕТ отбелязват 25-годишнината си с плеяда от звезди
Скрити в продължение на столетия древноегипетски изображения в Карнак могат да бъдат видени след реставрация
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Бургаската опера започва поредица от камерни концерти с вечер на немската и австрийската музика
Вдъхновението Попопера - Красимир Аврамов събира световни артисти
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Предстои откриване на изложба на художника Румен Атанасов в галерия "Георги Машев"
Под прожектора
Украинската певица Юлия Белей издаде нов сингъл – Run Dan Dan
Калейдоскоп
Театър 199 „Валентин Стойчев“ ще отбележи своята 60-годишнина
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.